"Justin Bieber" in de Jungle - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Floor&Giel Boekhold - WaarBenJij.nu "Justin Bieber" in de Jungle - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Floor&Giel Boekhold - WaarBenJij.nu

"Justin Bieber" in de Jungle

Door: Giel

Blijf op de hoogte en volg Floor&Giel

29 Januari 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Kota Kinabalu 28-01-2012.
Na mijn heerlijke room-service van gisteravond en na het zien van een goede film.. heerlijk in slaap gevallen in mijn bed. Vanmorgen, had ik flink wat moeite om op te staan! Uiteindelijk de junglegids gebeld en gezegd, dat ik wat later zou komen. Me aangekleed, gewassen en naar het ontbijt gegaan. DRUK! Niet normaal! Overal eten, warm eten, fruit, gek Maleisisch voedsel, verse pancakes, verse wafels,… MAAR GEEN BROOD!! Dus ik zo.. Where’s the bread? “It’s empty sir.. Het brood was op! Zit ik in een vier-sterren-hotel.. BEST WESTERN… WESTERN.. WESTERNN… hahahaa maar geen WESTERS food! Whahahaha nou, ik zo: “That’s no good!” Naja.. ik me een verse wafel gepakt en wat orange-juice.. ook lekker. Komen omstebeurt twee heren naar me toe.. “We have new bread sir..” haha ik zat behoorlijk in tijdnood, dus ik me twee boterhammen gesmeerd met jam en me bagage afgegeven en op naar de junglegids.. Vanmorgen bij het wassen, merkte ik, dat mijn blaren in mijn gezicht, links onder mijn oog, veranderd zijn, in een zeer droge plek met een paar gekke plekjes.. Ik maakte me een beetje zorgen, dus ging even naast de Drogisterij om me wat zalf te halen. Na de zalf gehaald te hebben, ging ik naar de gids. Hier kreeg ik te horen, dat ik een rugzak nodig had.. dus ik weer terug naar de mall en me een rugzak gehaald. Het was 10.30 uur, toen ik eindelijk alles had. Het eten en drinken + mijn eigen machete, (groot junglemes) in de zak en let’s go! We liepen een stuk door de stad, stapte in een auto van een vriend van de junglegids en reden voor een klein uur naar het Kinabalu Park. Net voor het park, stopte we, bij een lokaal eettentje. Wij gaan zitten,.. kijken de twee meiden en de jongen die hier werken, mij constant aan en praten druk met elkaar……. Zegt mijn junglegids zo tegen mij.. “hahaha, they think you are Justin Bieber!” Whahaha hij dus zo.. Yes! He is Justin Bieber! Een van die meiden, helemaal wild en wilt met mij op de foto! Hahaha ik speel het spelletje maar mee en Giel gaat als Justin Bieber op de foto! Whahahahahahaha Nou, voordat ik jullie ga vertellen over de jungle, moet ik eerst weer even bijkomen, van dat mensen denken, dat ik Justin Bieber ben! Een paar dagen geleden, vonden mensen me nog lijken op KAKA (Voetballen uit Brazilië), dat kon ik nog wel overleven.. maar JUSTIN BIEBER! NOW WAY!! Hahaha, ik ga me dus maar even wat te eten halen!!! En een biertje ;) Tot zo! ;)

Sooo.. daor bin ik weer.. Heerlijk Italiaans gegaete. Lekker wat aete gehoald, bej dit tentje, genaamd Little China. Eine erge aardige eigenaar, die nog weet hoe het moet! Vanmiddag al een heerlijke pizza en salade gehaald. Nu lekker wat pasta en un salade, wederom heerlijk!

Nou ,na mijn Justin Bieber story en wat gegeten te hebben, stappen we weer in de auto en worden we bij de starting point, afgezet. Hier vertrekken we de jungle in. Bijna direct, moeten we een rivier oversteken. Hierna lopen we voor ongeveer 60 minuten dieper de jungle in en zoeken een campingspace. Nadat ik er een gevonden heb en hief flink heb staan kappen met mijn mes, om een mooie plek te maken. Komt mijn gids.. Ja, waarschijnlijk moeten we op zoek naar een andere plek, want hier zitten we bij Bamboebomen.. gevaarlijk i.v.m. King-Cobraslangen in de nacht… nou, okj.. wat energie verspild.. maja.. uiteindelijk vinden we een mooie plek, vlak bij de rivier en hier beginnen we met ons kamp op te zetten. Letterlijk, vanuit het niets! Bomen omkappen, takken eraf kappen.. op maat maken, dan gaten graven, de zelfgemaakte palen erin zetten, vastzetten met wat stenen en dan zand erop.. goed, die zitten vast.. na wat uren later.. staat mijn palen huisje klaar. Nu het dak.. flink wat bladeren erop, takken etc. Het is nu 18.00 uur en het wordt al aardig donker. Lang verhaal kort te maken.. uiteindelijk zit ik samen met mijn gids, in het pikkedonker rond 19.45 uur, samen rondom de plek, waar het grote kampvuur zou moeten zijn.. MAAR, omdat al het hout erg nat is en we geen droog houd gesprokkeld hebben, omdat we de hutten gemaakt hebben, zitten we nu met een probleem. Ik krijg nu af en toe een vuurtje gaande, maar omdat ik te weinig klein,droog hout heb, hou ik het vuur niet gaande.. Mijn gids, krijgt een klein vuurtje op gang, waar we wat Maiskolven op kunnen grillen. Nadat we allebei een maiskolf gegeten hebben, is het diner voorbij en begint het te regenen. We verplaatsen ons, naar onze hut en proberen te slapen.. Want, helaas kunnen we niet lekker blijven zitten bij het grote, warme vuur, omdat we dit simpelweg niet hebben! En omdat het begint te regenen, kunnen we het kleine vuurtje, dat gaande is, niet uitbreiden!
Al snel merk ik, dat mijn hut niet waterdicht is.. Mijn gids, zijne ook niet. Dan begint het steeds harder te regenen!! ( Ik lig trouwens op een aantal houten palen, die ik zelf gekapt heb.. en wat bladeren en gras erop. En de palen hangen net boven de grond,zodat geen slangen, scorpioenen, mieren, of wat dan ook, op me kan klimmen.. ) Dan begint het echt hard te regenen en ik hoor zelfs donderslagen van de onweer. Mijn hut is echt niet waterproof en ik word zeikenat! Ik zet mijn muts op, pet op, jas aan en probeer wat te slapen.. Het lukt niet echt.. ik tel ieder uur op mijn horloge.. Dan hoor ik achter mij een grote klap.. jaja. Mijn gids zijn hut is ingestort! Hij begint, in de regen, met opnieuw zijn dak te maken.. ik kan blijven liggen, zegt hij.. Nou even later ligt hij weer en is het weer pikkedonker, want zijn zaklamp is uit.. Nou.. dan zakt mijn dak aan een kant een beetje in.. geen probleem, hangt net boven mijn benen.. Dan even later, zakt mijn gehele dak een paar cm. Omlaag, waardoor, het dak nu op mijn voeten ligt en net boven mijn gezicht hangt.. naja.. maakt niet uit, ik lig nog.. Dan denk ik, okj, ik lig goed,.. hoor ik KRAK! Mijn boomstam, achter me, waar mijn bed op rust is doorgekrakt.. naja.. ik lig nog! Alleen, lig ik nu i.p.v. op 10 houten stammen, op nog maar een stuk of vier, à vijf! Comfortabel is anders, maja.. we zitten in de jungle! De geluiden zijn trouwens echt geweldig en abnormaal hier! Van allemaal de dieren en de insecten! Dan ben ik eindelijk in slaap gevallen.. hoe weet ik dit.. nou.. ik lig te dromen.. hoe weet ik, dat ik lig te dromen?? Heel simpel.. In mijn droom heb ik het warm!! Hahahaha ik zo.. uhm.. dit klopt niet, volgens mij slaap ik en lig ik te dromen! En jawel hoor! Zodra ik dit denk,.. krijg ik het koud, hoor ik de junglegeluiden weer en heej, ik ben weer wakker! Naja.. rond zes uur ’s ochtends wordt het ligt en rond 07.00 uur sta ik op.. mijn gids wordt wakker en staat ook op. We merken, dat de rivier aardig gestegen is en moeten wachten, totdat deze weer wat gezakt is.. We koken wat water met wat vuurblokjes en drinken een kop koffie. Rond 09.15 uur vertrekken we! Uiteindelijk, na dikke drie uur lopen, midden door de jungle, onze weg kappend door het dichte woud, al glijdend af van zeer steile hellingen, lange tocht door een boerenveld met overal water-moerasachtige gebieden.. We kruisen weer een rivier over door gebruik te maken van een zeer kleine, fragiele brug. In het dorp eten we wat en we vertrekken samen met een dorpsgenoot terug naar de stad. Voordat we de auto in stappen, merkt mijn gids op, dat mijn verbrande, droge plek onder mijn linkeroog, er zeer erg aan toe is. In Kota Kinabalu, boek ik me wederom een mooie kamer in het Best Western en ga naar een Private Doktors Kliniek. Hier krijg ik te horen, dat het of een verbranding is van de zon en een allergische reactie van iets, of een zonnebrand en een soort van negatieve reactie, op iets dat er ook mee in aanmerking gekomen is… Naja.. ik krijg wat preventieve medicijnen die ik direct moet innemen en een zalfje. In het hotel, douche ik me en smeer ik de zalf erop. Na enige uren, en twee keer de zalf erop gesmeerd te hebben, ziet het er al wat beter uit, gelukkig! Maar nog steeds niet goed! Volgens de dokter moet deze plek over vijf, tot zeven werkdagen weg zijn! HOPELIJK!
Door dit gezeik, met die zonneplek.. heb ik serieus nagedacht om terug te gaan naar Amsterdam morgen! Aangezien, ik niet de zon in mag met mijn gezicht.. Nu enige uren later, na wat gegeten en gedronken te hebben en weer wat energie te hebben en mijn gezicht er weer wat beter uitziet! Kies ik er toch voor, om nog hier te blijven! Morgen vlieg ik naar Penang en vanuit hier ga ik naar de cameron Highlands. Vanuit hier, kijk ik wel waar ik hierna naar toe ga. Zolang, ik me pet maar goed draag!

Nou, het is nu 20.10 uur hier, maar ik voel me, alsof het 00.10 is. Ik ga denk ik zo dus maar eens slapen!

De jungle, was een erg aparte ervaring! Doordat, mijn zonneplek zo extreem is en we zeer moeilijk vuur konden maken, heb ik er dus voor gekozen, om na twee dagen jungle terug te keren, in plaats van vier dagen. Gelukkig ben ik nu wat gerustgesteld over mijn zonneplek, nadat ik de dokter gesproken heb en de zalf en medicatie schijnt te werken!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties tot nu toe! Erg leuk! Ik wens jullie nu allemaal nog een leuke en prettige zondagmiddag en zeg tot snel!!!
Groetjes, Giel! ;)

  • 29 Januari 2012 - 12:46

    Sil & Co.:

    Na Giel das hört sich mit deinem Gesicht ja nicht so gut an aber ich hoffe das die Medikamente weiter gut helfen, genieße deine Zeit da und lasse Dir nicht deinen Spaß verderben, das wird schon wieder !!! Hauptsache keine Sonne mehr ....!!!! Many Many Hugs vom uns alle ...!!!!

  • 29 Januari 2012 - 12:51

    Wilmie:

    Lachen lachen en lachen en nog eens lachen,om je jungle avontuur.Ik zag het al helemaal voor me.....Maar laat jou oog goed nakijken als je thuis bent.Heel veel plezier nog.....
    gr wilmie

  • 29 Januari 2012 - 13:47

    Pap.:

    Hallo Jong , de wets ik bin genne laezer maar waat heb ik weer genaote van dien verslaag! Gelökkig bisse weer in de bewoënde wereld! De foto's zien auk GEWELDIG!!! Ik kin mich veurstelle det die chineze met de mond aope hebbe staon kieke wie des dich van det platform bis gedaoke! Goeije omliëg duiker ! Whahaha. Fijn det we weer wat hebbe vernaome!
    Chill maar lekker noow !
    X pap en Mam.

  • 29 Januari 2012 - 15:41

    Giel:

    Hallo allemaol! Bedankt veur oche leuke reacties! :D Met de brandwond geit ut nao al ein stuk baeter gelukkig! Morge gao ik naor Kuching, heej hebbe ze vlakbeej ein groët park met Orang-oetangs!! Kbin beniejd! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor&Giel

Hallo allemaal! Welkom op onze reisverslagsite! Leuk dat jullie er zijn! Wij hopen jullie genieten met ons mee gedurende het lezen van onze verslagen! Groetjes, Floor & Giel

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 15063

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 22 Januari 2016

Sri Lanka & De Malediven 2016!

16 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Maleisië & Borneo 2012!!!

Landen bezocht: