Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Floor&Giel Boekhold - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Floor&Giel Boekhold - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur

Door: Giel

Blijf op de hoogte en volg Floor&Giel

18 Januari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

18.01.2012
Goedemorge!! Opgestaan rond half vijf! Fris gewassen, geschoren, gel in de haren (nur ein bischen Sarah ;) :p ) en ik kan er weer tegenaan!

Met pap en mam geskyped, facebook contact gehad met vanalles en idderein! Vlucht geboekt naor Kota Kinabalu voor morgenvroeg, ticket uitgeprint via de receptie. Alles gaat tot nu toe voorspoedig!!
Het is nu half zeven geweest, dus ik ga nu lekker ontbijten!

Het ontbijt was echt geweldig! Ik was de eerste gast in de ontbijtzaal :p Het eerste wat ik dacht was: Wat te fuck eten ze hier allemaal!!! Je had er het standaard contintental ontbijtbuffet met brood & fruit etc. Hiernaast hadden ze ook nog een gedeelte met Maleisische specialiteiten! Voor ons zou dit gewoon avondeten zijn!! Naja, “I go with the flow”, dus ik eet natuurlijk ook wat van de Maleisische specialiteit…. LEKKER!!! Soooooooooooooooo…. Nou ik heb mijn buik daar volgegeten en gedronken! (Maar goed achteraf gezien, want het zou lang duren, voordat ik weer wat te eten kreeg:P)

Het is bijna half acht ’s ochtends, ik kijk uit de raam en zie de stad Kuala Lumpur langzaam ontwaken. Mooie tijd om te vertrekken. Met het licht worden, verlaat ik het hotel op pad naar het centrum, met als eerste bestemming The Petronas Twin Towers! NOU! DAAR GAAN WE DAN! Waar moet ik beginnen… ik begin maar gewoon bij het begin, dan kom ik alles vanzelf wel tegen!

Nadat ik een paar meter van het hotel verwijderd ben, kom ik een zijstraatje tegen waar het al best druk is! Allemaal lokale bevolking die hier wat staan/zitten te eten. Niet normaal, wat the locals allemaal eten als ontbijt! Rijst, warm vlees, groente, nudels, gekke dingen.. noem het maar op! De mensen kijken me allemaal aan: “Wat doet die gast hier”? Hahaha ik zo.. looking, looking!! Geweldig, om hier midden in de grote stad, een zijstraatje in te gaan en dan OPEENS tussen de lokale bevolking te zitten. Nou, na een paar foto’s gemaakt te hebben vervolg ik mijn weg weer op de grotere wegen richting de torens. De wegen hier.. Groot.. DRUK! En een gecontroleerde CHAOS! Auto’s, groot en klein, taxi’s en bussen, vrachtwagens, BROMMERS, allemaal kriskras door elkaar crossend! De een met nog een grotere ronkende motor, dan de andere! Bij de eerste oversteek, druk ik nog netjes op de knop voor het stoplicht…… dit was direct de eerste en de laatste keer. In Kuala Lumpur, steek je gewoon over, tussen de rijdende auto’s.. kriskras razen ze naast je langs… Wordt het je te wild, steek je gewoon demonstratief je hand uit, van STOP! En ja hoor, ze stoppen en je kunt gewoon doorlopen! Wat een ervaring, geweldig! Niks regels, gewoon rijden! Lopen!

Na hier en daar wat foto’s gemaakt te hebben, af en toe in mijn ‘lonely-planet-gids’ gekeken te hebben arriveer ik bij de Petronas towers. Hier ga ik naar binnen en vraag even waar ik heen moet. Ik moet omlaag… Beneden aangekomen sluit ik mij aan in de rij.. ik word gecorrigeerd door een vrouw in politiekostuum, ik moet iets meer naar rechts … :P Dan wordt er een vrouw op dezelfde manier gecorrigeerd en achter mij neegepleurd, LETTERLIJK! Zo, you stand here! Hahaha die vrouw kijkt mij aan.. What the fuck is this here.. Do they want a S-que?? Jep, ze wilden dat we in een s-rij gingen staan. Nou wij hebben daar natuurlijk geen problemen mee. Ik raak aan de praat met deze vrouw en kom erachter dat ze uit Nieuw-zeeland komt. Ik vroeg of ze uit Australië kwam, .. kreeg ik me toch haast een klap! Whahaha Schijnbaar de grootste fout die je kan maken, aan een Nieuw-Zeelander vragen, of ze uit Australië komen! Even later komt haar man erbij staan.. ik maak kennis en we kletsen leuk verder. Komt er opeens een meneer aan, “With how many people are you sir??” Just me.. “Allright, here you go sir..” Krijg ik een geel kaartje met nummer 53 erop en een toegangsticket.. Nou mooi! Even later mogen we doorlopen en gaan we even verderop in de rij staan om de daadwerkelijk ticket te gaan kopen. Even een foto maken van elkaar en een foto met elkaar en we kopen onze ticket. Ik kies ervoor om, om 10.15 uur de toren te bezoeken. (Per uur mogen er gemiddeld maar 40 personen naar boven. Ik heb dus geluk, dat ik op de tijd hier was en een ticket heb kunnen bemachtigen. Ik neem afscheid van de Nieuw-Zeelanders en maak even een rondje in het park achter de torens. Om 10.00 uur meld ik mij weer bij de incheckbalie en ga de torens in. Hier krijgen we een rondleiding en lopen onder andere op de brug (tussen de torens in) en maken hier en daar wat foto’s. Dan gaan we naar level 83.. (FUCKING HOOG!) en kunnen hier weer wat foto’s maken. Dan komt er opeens een meneer in pak naar mij toe en begint spontaan tegen mij te vertellen over de torens. “Did you know this.. Did you know that..” en zo verder! Ik heb er niet eens naar gevraagd! Maar hij vertelt gewoon vanalles! (Eerder bij het inchecken tegen hem gezegd, dat ik from The Netherlands ben.. schijnbaar werkt dit positief op de mensen! Haha) Nou op een gegeven moment moet iedereen deze plek weer verlaten,.. maar nee hoor.. Giel mag blijven en krijgt een special tour met deze meneer! :D Hij vertelt mij het geheim van de torens. De torens zijn in twee jaar tijd gebouwd, van 1994 tot 1996. De ene toren is gebouwd door Japanners en de andere door Zuid-koreanen. Deze politieke keuze, zodat er een competatieve strijd zou ontstaan tussen beide landen en ze er alles aan zouden doen om hun toren als eerste klaar te hebben! De Zuid-Koreanen waren al snel hoger,dan de Japanners. Dit, omdat zij de materialen ter plaatse bewerkte en maakte, de Japanners lieten dich ergens anders doen en hadden dus extra transporttijd. Zodat de ene toren niet hoger zou worden, dan de andere, lieten de autoriteiten de Zuid-Koreanen de brug maken tussen de twee torens. Toen dit af was, mochten ze weer verder met de toren! Nu lagen ze weer ongeveer gelijk met de Japanners. Uiteindelijk waren de Zuid-Koreanen toch eerder klaar! Zij hadden de punt eerder op de toren, dan de Japanners!!

Nou, na een tijd naar meneer geluisterd te hebben, neemt hij me mee naar de lift en gaan we met de laatste overgebleven mensen de lift in.. tussen het in- en uitstappen van de twee verschillende liften, vertelt meneer mij weer vanalles over een paar foto’s die in de gang hangen van verschillende torens in de wereld. Zodra we weer onder aangekomen zijn, bedank ik de meneer voor zijn vriendelijke uitleg en wens hem nog een prettige dag, maak nog een paar foto’s en vertrek weer naar buiten. (Tussendoor nog even wat kopen in een supermarkt die in de mall ligt, hier in de onderkant van de twee torens.) Buiten aangekomen, kijk ik eens in mijn ‘lonely-planet-gids… Hier staan sight-seeing tours van twee, drie, vier en meerdere dagen… Ik neem mij voor om gewoon zoveel mogelijk te gaan doen! En alles te voet! (Uiteindelijk zal ik tien uur rondlopen door de stad.. sightseeing doen, die normaal in drie, à vier dagen gedaan worden, volgens mijn gidsboekje! :p) Ik kijk op de kaart en besluit eerst naar Little India te gaan en dan naar China-town.. dan naar the Muslim territory en dan afsluitend naar een of ander park, waar het tuinen en een vogelpark geeft. Ik vraag een een meneer, die hier de weg staat te wijzen, hoe ik het beste in Little-India/ China-town kom.. “TAXI SIR!” “No, I want to go on foot, which direction please..?” “Walking.. HAHHAHA no walking.. you will be there this evening at 19.00 ‘o Clock! (Het is nu 11.00 uur) Ik zo, okj thank you.. Ik doe net of ik in de richting van de bussen en de taxi’s loop, maar draai mij natuurlijk uiteindelijk met een grote bocht om, richting Chinatown/Little-India. Tenminste, waar ik denk dat ik heen moet. Giel is natuurlijk weer lekker eigenwijs en gaat toch te voet!!! Kuala Lumpur.. Grote wegen/kleine straatjes; Big ass buildings/kleine krotten; Asfalt van hier tot Tokio/Bomen van vele jaren oud en hier en daar opeens uit het niks halve regenwouden.. midden in het centrum; Luxe eettentjes/kleine lokale eettentjes; Ik vraag mij af, waar ik toch zit.. na wat gegeten te hebben.. OPEENS ben ik midden in little-India! Overal klerenwinkels.. juweliers.. Horlogewinkels.. Hier en daar een straatmuzikant.. erg apart..
Dan ben ik opeens weer uit little-India en bevindt mij weer ergens in het normale Kuala Lumpur.. geniet weer van de manier van de wegen oversteken hier, de ronkende auto’s/brommers; de drukte van jewelste, de diversiteit van verschillende mensen, de aardigheid en behulpzaamheid van de lokale mensen.. simpelweg geweldig! Eén groot avontuur! DAN OPEENS! BEVIND ik me midden in Chinatown! Tenminste, dit denk ik.. dan zie ik opeens een eettentje.. ziet er wel leuk uit.. (Blijkt een backpackers hotel te zijn met een erg gezellige uitstraling. Hier ga ik naar de wc.. (Wat the fuck! Die wc’s hier! De deur om binnen te komen, lijkt wel een deur van een bunker!!!!!!!!!!) Naja.. even later kom ik weer terug van de wc en bestel me een biertje ( wat overigens erg duur is hier in Kuala Lumpur, schijnbaar is dat in heel Malaysia duur..) Met het vers getapte biertje, zet ik mij buiten op het terras en aanschouw mij weer de mensen die voorbij komen.. Ja, ik moet wel in Chinatown zitten, check die mensen! Ik drink héél langzaam mijn biertje leeg, in verband met dat ik al enige tijd niks gegeten heb en ik niet mijn maag dit glas bier in één teug leeg wil drinken! Nou ik kijk weer even in mijn boekje en zie inderdaad, dat ik in Chinatown ben.. Drink me glas leeg en vervolg me weg. Na twee wegen in geslaan te zijn.. zie ik het… FUCKING CHINATOWN!! NIET NORMAAL!!! Ik loop een of ander gebouw in.. één LANGE GANG, MET LINKS EN RECHTS ALLEMAAL KRAAMPJES! VIS/VLEES/GROENTE/KLEDING.. NOEM HET MAAR OP! Ik kijk mijn ogen uit! Die Chinezen!!! Echt niet normaal!! Opeens hoor ik gekrijs! Kijk ik links, is een vrouw bezig met een levende kip uit te kiezen, om te gaan slachten! Uhm… OKEEEEEJJJJJ… Dan kijk ik een paar meter verder, staat daar een man zich uit te leven met een slachtmes, op reeds dode kippen.. okeeeeej… ik loop weer verder, zie ik daar opeens een schaaltje met iets erin,.. waar een meneer mee bezig is.. ik kijk eens dichterbij.. WHAT THE HELLLL!!! Kippen koppen en kippen poten! Zo te zien, gedroogd, of gerookt! Ik kijk die man aan, die man kijkt mij aan… begint hij opeens kei hard te lachen!!!!!!!!!! Whahahaha ik maak een foto van die schaal en loop met vol ongeloof weer verder! Wat eten die Chinezen!!!!!!!?????? Dan kom ik allemaal vis tegen, platvissen, gefileerde vissen, garnalen.. allemaal ligt het hier!... ZO OP DE TAFELS! NIKS GEEN KOELING.. GEEN SCHILVERIJS.. NEE GEWOON HIER EN DAAR EEN BLOKJE IJS DAT AL BIJNA HELEMAAL ONTDOOID IS! Als hier de keuringsdienst van waren zou komen.. zouden ze niet weten waar te beginnen denk ik!! Hahahaha nou.. ik vervolg mijn weg weer en net als ik denk alles gezien te hebben.. hangt er daar opeens een leegeplukte, gerookte, of gedroogde eend/gans … okeeeej………………….. Lekker…… :P

Ik kom uit op een grote straat met wederom links en rechts allemaal winkels en op de straat links en rechts allemaal kleine kraampjes.. Ik loop de straat uit en hiermee ook chinatown.. Na hier en daar wat kleine weggetjes in geslagen te zijn en wat foto’s geknipt te hebben, loop ik weer naar de grotere wegen.. vervolg mijn weg onder een grote shopping mall, loop door een garage en loop voorbei een eettentje met terras.. (Ja, nog steeds in de parkeergarage..) en loop richting de trappen die naar buiten gaan. Hier zie ik, dat het super hard aan het regenen is… ik loop dus maar terug naar de eettent en pak me hier een krukje, wat te drinken en zet me hier lekker neer… DE MENSEN! Allemaal kijken ze me één voor één aan.. “Wat doet hij hier??” :P Giel heeft overal schijt aan en drinkt lekker van zijn drankje en kijkt op de kaart, waar hij is.. Ik vraag ook nog even, of iemand een foto wil maken.. dan vervolg ik mijn weg weer. Wacht even bij de trappen en loop dan de regen in..
Dit heb ik geweten!! Het regende toen ik naar buiten ging een beetje.. liep ergens een weg in.. kom bij een politiebureau uit en daar wordt mij gezegd, dat ik moet omdraaien.. ik loop dus weer terug. Inmiddels begint het alweer harder te regenen! Kom ik een meneer met een paraplu tegen.. hij begint mij heel aardig te vertellen uitzichzelf, waar ik heen moet.. Waar ik vandaan kom.. hij heet mij welkom in Malaysia, wenst mij een prettige dag verder en wijst mij nogmaals de weg.. Ik loop dus weer verder op weg naar the Muslimterritory.. Begint het NOG HARDER TE REGENEN! EN NOG HARDER EN NOG HARDER! Uiteindelijk, als ik helemaal doorweekt ben, kan ik eindelijk schuilen bij een public-toilet.. hier maak ik kennis met weer twee Australiërs geloof ik… Na naar de wc te zijn geweest, en ik onder het afdak sta te wachten en naar de plensbui kijk.. heeft de mevrouw van de wc’s schijnbaar zo een medelijden met me, dat ze me twee vuilniszakken geeft, die ik kan aantrekken om mij te beschermen tegen de regen.. Het kan natuurlijk ook zijn, dat ze me daar gewoon weg wilde hebben! :P whahaha Nou ik zoek.. en zoek.. en zoek.. en het regent.. en regent.. en regent.. kom ik uiteindelijk ergens uit bij een groot gebouw, waar een opening is en een grote hal.. hier staan een aantal heren rondom een auto en zijn wat aan het kletsen en schoon aan het maken. Ik vraag of het okj is, of ik hier even mag schuilen. Begint de meneer in zwart pak te vragen, of ik mijn vuilniszakken wil uitdoen.. Ik zo NEE! Die heb ik zo weer nodig! “Where do you go sir ?” Ik zo.. “to the Muslim Museum..” Hij zo, “Take off your plastic and give it to that gentlemen over there..”Zo gezegd zo gedaan. “Please come with me sir.. I will give you a shortcut!” Ik loop achter hem aan.. maakt hij een deur open.. volg hem door lange gangen… komen we opeens uit in het museum!!! Loopt hij met mij mee naar de kassa.. “ Here you can buy Ticket sir.. Enjoy!” Ik zo: “THANK YOU SIR! THANK YOU!” Nou, ik koop mij een kaartje en maak een zeer rustige ronde door het museum.. droog lekker op.. koop mij een paraplu en vervolg mijn weg weer naar het natuurpark.. na lang lopen kom ik uiteindlijk bij het park uit.. eerst loop ik door allemaal tuinen.. mooi… ook vooral als je opeens die grote gebouwen in de verte ziet verschijnen, zo tussen de natuur hier.. erg apart..

Nou, ik kom bij de ingang van het vogelpark.. koop me hier wat te drinken en een kitkat en zet me buiten op het terras. Hier ontmoet ik een Russisch stel van mijn leeftijd en klets hier wat mee. Tussendoor loop ik even naar de Taxi bali, waar allemaal heren bij elkaar zitten en de grootste lol hebben. De oudste, heeft de leiding en vertelt mij, dat het 20 ring kost, om weer terug naar het centrum te gaan! Nice! Dat is 6 euro.. fijn! Hoef ik dat pokke-end niet nog helemaal terug te lopen.. Ik wens het Russische stel een fijne dag verder en vervolg mijn pad op weg naar de ingang van het vogelpark.. De ingang is net alsof ik Jurassic Park instap! :P Nou.. al lopende door dit park.. word ik erg melig.. ik ben moe.. heb geen zin meer om te lopen.. eigenlijk haat ik vogels.. dus ik begrijp eigenlijk niet waarom ik hier nu loop:P hier en daar kijken me de vogels aan, ik kijk hen aan.. okje… leuk…. Nou.. na enige tijd rondgelopen te hebben.. begeef ik mij weer naar de uitgang.. Erg leuk was dit! Whahahahahaha wel mooie verschillende vogels gezien, die hier gewoon loslopen en rondvliegen. (Over het gehele park hangt een groot net, zodat er geen vogels uitkunnen.) Ik heb het alleen niet zo op die vogels, met hun grote snavels.. ik ben dus weer blij, als ik bij de uitgang ben.
Ik kom bij de taxi en hier word ik breedglimlachend verwelkomt! Een van de heren, die bij het schaakspel zit te kijken (de heren zitten allemaal rondom een tafel en kijken naar hoe twee van deze heren een potje schaak aan het spelen zijn. Ze bemoeien zich allemaal, met hoe en welke zetten er gezet moeten worden.) Nou.. deze meneer brengt mij naar het hotel.. ik spreek met hem af, dat hij mij morgenvroeg om half zes ’s ochtends komt halen, zodat ik mijn vlucht kan halen. Na lang pingelen, kom ik uit op een prijs van 120 ring. (Uiteindelijk een zeer goede deal, omdat ze in het hotel zeiden, dat ik rond de 220 ring zou kwijt zijn!) Bij het hotel aangekomen betaal ik mijn rekening bij de receptie, boek met de hulp van de receptionisten mijn dive-resort in Sipadan.. (Een groot olieplatform, midden in de zee.. omgebouwd tot een 5-sterren resort!) Nou.. hierna ga ik weer naar mijn kamer.. het is half zeven ’s avonds.. ik zet de wekker op 20.00 uur.. zodat ik dan nog even naar een andere toren zou kunnen gaan.. hier wat foto’s maken van het uitzicht.. wat eten en dan slapen.. Uiteindelijk word ik wakker om 23.00 uur :P Even een facebookberichtje schrijven naar pap en mam en naar Sarah.. en dan .. de wekker zetten op 04.00 uur en lekker slapen!!! WELTERUSTEN! ;) Het was me een ZEER GESLAAGDE EN AVONTUURLIJKE DAG!! :D Ik ben benieuwd wat de dag me morgen brengt!



  • 23 Januari 2012 - 13:44

    Wilmie:

    Wat kan jij leuk schrijven....zo te zien heb je het aardig naar je zin.....

  • 23 Januari 2012 - 23:26

    Giel:

    haha, danke Wilmie! Jao, ik heb ut inderdaad HIEL ERG GAOD naor mien zin! ;) :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor&Giel

Hallo allemaal! Welkom op onze reisverslagsite! Leuk dat jullie er zijn! Wij hopen jullie genieten met ons mee gedurende het lezen van onze verslagen! Groetjes, Floor & Giel

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 15059

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 22 Januari 2016

Sri Lanka & De Malediven 2016!

16 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Maleisië & Borneo 2012!!!

Landen bezocht: